Marnotrawstwo według Lean
Z punktu widzenia lean, żeby mówić o marnotrawstwie musimy najpierw zdefiniować czym jest wartość dla naszego klienta. Znając wymagania (czynniki stanowiące wartość) klienta możemy rozpocząć poszukiwanie strat. Słowo „poszukiwanie” zostało użyte trochę na wyrost, ponieważ straty w procesie stanowią średnio 95% wszystkich aktywności.
Bardzo trafną definicję tego czym jest marnotrawstwo podał Shigeo Shingo (twórca metody SMED). Powiedział, że: Tylko ostatnie pół obrotu przy dokręcaniu śruby jest wartością dodaną - reszta to tylko ruch.
Marnotrawstwo w kulturze lean opisywane jest słowem MUDA
Wyróżnia się dwa typy MUDY:
- Muda I Typu: Czyli takie straty, które są wymuszone procesem lub technologią i są trudne do wyeliminowania. Jak również marnotrawstwo konieczne, które musi być wykonane, bo jest wymagane z punktu widzenia: przepisów BHP, prawa, zachowania odpowiednich norm.
- Muda II Typu: Czyli czynności całkowicie zbędne, nie wymuszone procesem, łatwe do wyeliminowania przez poprawę organizacji pracy.
Marnotrawstwo Lean – 7 grzechów głównych
Taiichi Ohno, główny inżynier koncernu Toyoty określił 7 Wielkich Strat jakie występują w procesach produkcyjnych czy usługowych. Są nimi:
- Nadprodukcja
- Zapasy
- Transport
- Braki
- Zbędne przetwarzanie
- Zbędny ruch
- Oczekiwanie
W późniejszym czasie do tej listy dopisano „Niewykorzystany potencjał ludzki”, które przez część ekspertów uważane jest za największą stratę.
Kilka słów na temat każdego typu marnotrawstwa
Nadprodukcja
Nadprodukcja (Overproduction) – oznacza produkowanie czegoś w nadmiernej ilości, w niewłaściwym czasie, czego rezultatem jest niewłaściwy przepływ informacji lub materiałów oraz zapasy. W uproszczeniu nadprodukcja to wytarzanie więcej i wcześniej niż potrzebuje klient (w szerokim znaczeniu tego słowa).
W procesach produkcyjnych nadprodukcja występuje wówczas gdy:
- produkujemy na magazyn bazując na forecastach od klientów,
- produkujemy nadmierną ilość ze względu na braki (od razu zakładając, że w dalszym etapie się coś popsuje),
- produkujemy żeby wykorzystać wolne moce produkcyjne,
- realizujemy zamówienia w złej kolejności,
- wykonujemy zlecenia w dużych seriach ze względu na długi czas przezbrojeń,
- dokonujemy zakupu materiału w nadmiernej ilości długo przed wymaganym terminem, itp
W procesach biurowych / usługowych przykładów strat z tytułu nadprodukcji również można podać wiele:
- proces wysyłania e-maili – czyli chociażby wysyłanie e-maili do osób niezainteresowanych tematem,
- wykonywanie raportów, których i tak nikt nie czyta,
- drukowanie zbyt dużej ilości materiałów do spotkania,
- zbędne rozmowy telefoniczne,
Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu typu mudy:
- System ciągniony (Pull system)
- Heijunka
- TPM
- SMED
Nadprodukcja generuje zapasy!
Zapasy
Zapasy (Inventory) – to wszystkie towary, które są składowane przez dowolny okres w zakładzie lub poza nim Marnotrawstwo zapasów na produkcji to przede wszystkich:
- Zapasy materiałów i komponentów zakupowych.
- Zapasy półproduktów, roboty w toku
- Zapasy wyrobów gotowych
- Zbyt duża liczba dokumentów do przetworzenia w danym monecie na stanowisku pracy
- Długi czas dostaw materiałów od dostawców przez co zamawiamy więcej niż jest potrzebne
- Brak przepływu materiału (produkcja jest realizowana w górze strumienia wartości podczas gdy na późniejszych etapach się zatrzymała)
- Długi czas przezbrojeń
- Długi czas realizacji zamówienia
- Produkcja w partiach,
- Występowanie wąskich gardeł w procesie
- Produkcja w systemie Push (pchanie)
- Długie czasy dostępu do dokumentów
- Konieczność wygospodarowania dodatkowego miejsca na przechowywanie zapasów
- Nadmierne zapasy niepotrzebnie angażują czas ludzi do ich gromadzenia i zarządzania nimi.
- Zapasy zamrażają gotówkę, która mogła by zostać przeznaczona na inne pilniejsze potrzeby.
Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu mudy:
- Kanban
- Przepływ jednej sztuki (One piece flow)
- SMED
Transport
Transport (Transportation) – Transportem nazywamy wszelkie przemieszczanie lub przekazywanie surowców, części do montażu lub gotowych wyrobów z jednego miejsca na drugie, z jakiegokolwiek powodu.
Przykładem nadmiernego transportu będzie:
- Przewożenie półproduktów pomiędzy dwoma wydziałami,
- Przenoszenie materiałów pomiędzy dwoma stanowiskami pracy,
- Nadmierny transport zewnętrzny (dostawy)
- Przenoszenie, przekładanie, przesuwanie materiału z powodu braku miejsca.
- Niepotrzebne przesyłanie dokumentów pomiędzy działami, firmami
- Konieczność pokonywania zbyt dużych odległości pomiędzy współpracującymi ze sobą ludźmi
Przyczynami marnotrawstwa transportu są:
- Produkcja w partiach
- Produkcja pchana
- Nadprodukcja
- Magazynowanie
- Źle zaprojektowany layout obszaru
Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu mudy:
- System ciągniony (pull system)
- VSM
- Kanban
- Zarządzanie łańcuchem dostaw
Oczekiwanie
Oczekiwanie (Waiting) – to wszystkie czynniki, które zatrzymują lub spowalniają proces w czasie lub pomiędzy operacjami.
Muda oczekiwania to przede wszystkim:
- oczekiwanie na materiał,
- na pracownika utrzymania ruchu,
- na zakończenie cyklu maszyny,
- na przezbrojenie,
- na półprodukty z innego stanowiska,
- oczekiwanie na zadziałanie systemu komputerowego,
- oczekiwanie na dokumenty,
- oczekiwanie na zebranie się wszystkich osób,
- na cokolwiek co uniemożliwia lub opóźnia realizację zadania.
- na decyzję
Głównymi przyczynami występowania Oczekiwania są:
- Brak standaryzacji pracy,
- Zła dokumentacja,
- Niewłaściwie zaprojektowane procesy,
- Złe zbalansowanie stanowisk,
- Niewłaściwy przepływ informacji
Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu mudy:
- System ciągniony (Pull system)
- Balansowanie linii
- Standaryzacja pracy
- Jidoka
- Kaizen
- TPM
Braki
Braki (Defects) – Błędy w realizacji zadań, błędy w obróbce, ustawieniach maszyn, sposobie transportu, przechowywaniu materiałów – wynikiem czego są wyroby wybrakowane lub wydłużony został czas realizacji zadania.
Natomiast z puntu widzenia biura brakami są także:
- wadliwe decyzje administracyjne,
- Udzielanie niekompletnych lub nieprawdziwych informacji,
- błędy w dokumentacji,
- zagubienie dokumentów, niezrozumiałe, niespójne, niezaktualizowane procedury,
- Każda praca, która nie została wykonana z wynikiem pozytywnym za pierwszym razem i musi zostać powtórzona.
Skutkami braków są:
- koszty dodatkowego materiału i ekstra robocizny,
- Zaburzenia na lini produkcyjnej,
- koszty złej jakości w sprzedaży,
Najczęstsze przyczyny:
- brak zdefiniowanych zasad postępowania w sytuacji wystąpienia defektu,
- brak zrozumienia wymagań klienta,
- złe przeszkolenie pracowników,
- korzystanie z niesprawnych narzędzi
Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu mudy:
- Six sigma
- PokaYoke
- One-piece flow
- Metoda 3P
- Jidoka
Nadmierny proces
Nadmierny proces (Overprocessing) – to działania zaplanowane w procesie, które (po przeanalizowaniu) nie niosą wartości dodanej. Przykładem nadmiernego procesu są :
- Nadmierna kontrola wyrobów,
- pakowanie części aby zabezpieczyć je przed transportem wewnętrznym,
- tworzenie niepotrzebnych raportów których nikt nie czyta,
- zbyt zawężone tolerancje wymiarów,
- brak zrozumienia podstawowych funkcji produkowanych wyrobów gotowych,
- zbędne lub zbyt szczegółowe procedury
- Niepotrzebne wprowadzanie, gromadzenie i przetwarzanie tych samych danych,
- Dublujące się czynności i zadania
- Zbyt rozbudowany system obiegu dokumentów,
- Wymaganie zachowań, danych, informacji lub dokumentów, które nie są niezbędne do załatwienia sprawy albo nie są wymagane przez prawo.
- Niepotrzebne podpisy, aprobaty i zaświadczenia
- Drukowanie i przesyłanie materiałów, które można udostępnić w wersji elektronicznej.
- Wykorzystywanie zbyt zaawansowanych w stosunku do rzeczywistych potrzeb narzędzi informatycznych
- Zbędne podróże służbowe.
- Niepotrzebnie zwoływane zebrania.
- Wykonywanie tych wszystkich czynności, których można byłoby uniknąć, a jednocześnie uzyskać zamierzony efekt.
Przyczynami tego marnotrawstwa są:
- Opóźniania pomiędzy procesami,
- System typu Push
- Nie zrozumienie wymagań klienta
- Zbyteczny proces
- Projekty „na szybko, pod kalkulacje”
Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu mudy:
- Ciągły przepływ
- Przepływ jednej sztuki
- Kaizen
- Metoda 3P
Zbędny ruch
Zbędny ruch (Motion) - Każdy ruch, czy działanie, które nie jest konieczne do wykonania operacji. Zła ergonomia. Najczęstszymi przyczynami są:
- Niska świadomość wpływu zbędnych ruchów na długość czas cyklu,
- Źle zaprojektowane stanowiska pracy,
- Błędne instrukcje,
- Współdzielenie narzędzi wykorzystywanych w procesie z innymi operatorami.
Przykłady:
- Schylanie się,
- obracanie,
- chodzenie po narzędzia,
- zbędny ruch ludzi
- sięganie po narzędzia,
- szukanie części, narzędzi, dokumentacji
Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu mudy:
- System 5S
- Water Spider
- One-piece flow (przepływ jednej sztuki)
- Metoda 3P (Production Preparation Process)
Niewykorzystany potencjał ludzki
Niewykorzystany potencjał ludzki: - nieangażowanie pracowników w proces rozwiązywania problemów i możliwości usprawnienia procesu.
- niewykorzystywanie wiedzy, doświadczenia, kreatywności i pomysłów pracowników
- wykonywanie zadań przez pracowników poniżej ich kompetencji
- Brak wsparcia dla rozwoju zawodowego pracowników, który mógłby przynieść korzyść organizacji.
- wysoka absencja pracowników,
- Słaba jakość
- Długi czas zwrotu z inwestycji
- Słaba satysfakcja z pracy
Przyczynami występowania tego typu marnotrawstwa są:
- Słabej jakości szkolenia
- Słaba jakość komunikacji
- Brak wyznaczonych celów
- Brak kontroli nad sytuacją
- Przeświadczenie: ja nie mogę tego zrobić
- Brak informacji zwrotnych dotyczących zgłoszonych pomysłów
- Brak zaufania
Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu mudy:
- Zmiana stanowisk, szkolenia krzyżowe
- Matryce kompetencji
- Kaizen
- Praca zespołowa
- Narzędzia służące do rozwiązywania problemów