Blog

8 typów marnotrawstwa

Marnotrawstwo według Lean

11 Maja 2018
Autor: japolak

Z punktu widzenia lean, żeby mówić o marnotrawstwie musimy najpierw zdefiniować czym jest wartość dla naszego klienta. Znając wymagania (czynniki stanowiące wartość) klienta możemy rozpocząć poszukiwanie strat. Słowo „poszukiwanie” zostało użyte trochę na wyrost, ponieważ straty w procesie stanowią średnio 95% wszystkich aktywności.

Bardzo trafną definicję tego czym jest marnotrawstwo podał Shigeo Shingo (twórca metody SMED). Powiedział, że: Tylko ostatnie pół obrotu przy dokręcaniu śruby jest wartością dodaną - reszta to tylko ruch.

Marnotrawstwo w kulturze lean opisywane jest słowem MUDA

Wyróżnia się dwa typy MUDY:

  • Muda I Typu: Czyli takie straty, które są wymuszone procesem lub technologią i są trudne do wyeliminowania. Jak również marnotrawstwo konieczne, które musi być wykonane, bo jest wymagane z punktu widzenia: przepisów BHP, prawa, zachowania odpowiednich norm.
  • Muda II Typu: Czyli czynności całkowicie zbędne, nie wymuszone procesem, łatwe do wyeliminowania przez poprawę organizacji pracy.

Marnotrawstwo Lean – 7 grzechów głównych

Taiichi Ohno, główny inżynier koncernu Toyoty określił 7 Wielkich Strat jakie występują w procesach produkcyjnych czy usługowych. Są nimi:

  1. Nadprodukcja
  2. Zapasy
  3. Transport
  4. Braki
  5. Zbędne przetwarzanie
  6. Zbędny ruch
  7. Oczekiwanie

W późniejszym czasie do tej listy dopisano „Niewykorzystany potencjał ludzki”, które przez część ekspertów uważane jest za największą stratę.

Kilka słów na temat każdego typu marnotrawstwa

Nadprodukcja

Nadprodukcja (Overproduction) – oznacza produkowanie czegoś w nadmiernej ilości, w niewłaściwym czasie, czego rezultatem jest niewłaściwy przepływ informacji lub materiałów oraz zapasy. W uproszczeniu nadprodukcja to wytarzanie więcej i wcześniej niż potrzebuje klient (w szerokim znaczeniu tego słowa).

W procesach produkcyjnych nadprodukcja występuje wówczas gdy:

  • produkujemy na magazyn bazując na forecastach od klientów,
  • produkujemy nadmierną ilość ze względu na braki (od razu zakładając, że w dalszym etapie się coś popsuje),
  • produkujemy żeby wykorzystać wolne moce produkcyjne,
  • realizujemy zamówienia w złej kolejności,
  • wykonujemy zlecenia w dużych seriach ze względu na długi czas przezbrojeń,
  • dokonujemy zakupu materiału w nadmiernej ilości długo przed wymaganym terminem, itp

W procesach biurowych / usługowych przykładów strat z tytułu nadprodukcji również można podać wiele:

  • proces wysyłania e-maili – czyli chociażby wysyłanie e-maili do osób niezainteresowanych tematem,
  • wykonywanie raportów, których i tak nikt nie czyta,
  • drukowanie zbyt dużej ilości materiałów do spotkania,
  • zbędne rozmowy telefoniczne,

Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu typu mudy:

  • System ciągniony (Pull system)
  • Heijunka
  • TPM
  • SMED

Nadprodukcja generuje zapasy!

Zapasy

Zapasy (Inventory) – to wszystkie towary, które są składowane przez dowolny okres w zakładzie lub poza nim Marnotrawstwo zapasów na produkcji to przede wszystkich:

  • Zapasy materiałów i komponentów zakupowych.
  • Zapasy półproduktów, roboty w toku
  • Zapasy wyrobów gotowych
Zapasy w procesach biurowych to chociażby:
  • Zbyt duża liczba dokumentów do przetworzenia w danym monecie na stanowisku pracy
Przyczyny występowania tego typu mudy to:
  • Długi czas dostaw materiałów od dostawców przez co zamawiamy więcej niż jest potrzebne
  • Brak przepływu materiału (produkcja jest realizowana w górze strumienia wartości podczas gdy na późniejszych etapach się zatrzymała)
  • Długi czas przezbrojeń
  • Długi czas realizacji zamówienia
  • Produkcja w partiach,
  • Występowanie wąskich gardeł w procesie
  • Produkcja w systemie Push (pchanie)
Skutkami występowania zapasów są:
  • Długie czasy dostępu do dokumentów
  • Konieczność wygospodarowania dodatkowego miejsca na przechowywanie zapasów
  • Nadmierne zapasy niepotrzebnie angażują czas ludzi do ich gromadzenia i zarządzania nimi.
  • Zapasy zamrażają gotówkę, która mogła by zostać przeznaczona na inne pilniejsze potrzeby.
Zapasy zamrażają kapitał, zabierają powierzchnię, angażują dodatkowo transport. A co najważniejsze marnotrawstwo Zapasów, ukrywa problemy. Wysoki poziom zapasu materiałów wpływa na to, że nie widzimy problemów związanych z długimi czasami przezbrojeń, jakością, oczekiwaniem, transportowaniem, przestojem maszyn, kiepskim planowaniem, nieporządkiem itp. Przedsiębiorstwo powinno dążyć do obniżania poziomu zapasów, dzięki czemu szybciej może zidentyfikować problemy i podjąć działania które będą miały na celu ich wyeliminowanie.

Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu mudy:

  • Kanban
  • Przepływ jednej sztuki (One piece flow)
  • SMED

Transport

Transport (Transportation) – Transportem nazywamy wszelkie przemieszczanie lub przekazywanie surowców, części do montażu lub gotowych wyrobów z jednego miejsca na drugie, z jakiegokolwiek powodu.

Przykładem nadmiernego transportu będzie:

  • Przewożenie półproduktów pomiędzy dwoma wydziałami,
  • Przenoszenie materiałów pomiędzy dwoma stanowiskami pracy,
  • Nadmierny transport zewnętrzny (dostawy)
  • Przenoszenie, przekładanie, przesuwanie materiału z powodu braku miejsca.
  • Niepotrzebne przesyłanie dokumentów pomiędzy działami, firmami
  • Konieczność pokonywania zbyt dużych odległości pomiędzy współpracującymi ze sobą ludźmi

Przyczynami marnotrawstwa transportu są:

  • Produkcja w partiach
  • Produkcja pchana
  • Nadprodukcja
  • Magazynowanie
  • Źle zaprojektowany layout obszaru

Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu mudy:

  • System ciągniony (pull system)
  • VSM
  • Kanban
  • Zarządzanie łańcuchem dostaw

Oczekiwanie

Oczekiwanie (Waiting) – to wszystkie czynniki, które zatrzymują lub spowalniają proces w czasie lub pomiędzy operacjami.

Muda oczekiwania to przede wszystkim:

  • oczekiwanie na materiał,
  • na pracownika utrzymania ruchu,
  • na zakończenie cyklu maszyny,
  • na przezbrojenie,
  • na półprodukty z innego stanowiska,
  • oczekiwanie na zadziałanie systemu komputerowego,
  • oczekiwanie na dokumenty,
  • oczekiwanie na zebranie się wszystkich osób,
  • na cokolwiek co uniemożliwia lub opóźnia realizację zadania.
  • na decyzję

Głównymi przyczynami występowania Oczekiwania są:

  • Brak standaryzacji pracy,
  • Zła dokumentacja,
  • Niewłaściwie zaprojektowane procesy,
  • Złe zbalansowanie stanowisk,
  • Niewłaściwy przepływ informacji

Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu mudy:

  • System ciągniony (Pull system)
  • Balansowanie linii
  • Standaryzacja pracy
  • Jidoka
  • Kaizen
  • TPM

Braki

Braki (Defects) – Błędy w realizacji zadań, błędy w obróbce, ustawieniach maszyn, sposobie transportu, przechowywaniu materiałów – wynikiem czego są wyroby wybrakowane lub wydłużony został czas realizacji zadania.

Natomiast z puntu widzenia biura brakami są także:

  • wadliwe decyzje administracyjne,
  • Udzielanie niekompletnych lub nieprawdziwych informacji,
  • błędy w dokumentacji,
  • zagubienie dokumentów, niezrozumiałe, niespójne, niezaktualizowane procedury,
  • Każda praca, która nie została wykonana z wynikiem pozytywnym za pierwszym razem i musi zostać powtórzona.

Skutkami braków są:

  • koszty dodatkowego materiału i ekstra robocizny,
  • Zaburzenia na lini produkcyjnej,
  • koszty złej jakości w sprzedaży,

Najczęstsze przyczyny:

  • brak zdefiniowanych zasad postępowania w sytuacji wystąpienia defektu,
  • brak zrozumienia wymagań klienta,
  • złe przeszkolenie pracowników,
  • korzystanie z niesprawnych narzędzi

Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu mudy:

  • Six sigma
  • PokaYoke
  • One-piece flow
  • Metoda 3P
  • Jidoka

Nadmierny proces

Nadmierny proces (Overprocessing) – to działania zaplanowane w procesie, które (po przeanalizowaniu) nie niosą wartości dodanej. Przykładem nadmiernego procesu są :

  • Nadmierna kontrola wyrobów,
  • pakowanie części aby zabezpieczyć je przed transportem wewnętrznym,
  • tworzenie niepotrzebnych raportów których nikt nie czyta,
  • zbyt zawężone tolerancje wymiarów,
  • brak zrozumienia podstawowych funkcji produkowanych wyrobów gotowych,
  • zbędne lub zbyt szczegółowe procedury
  • Niepotrzebne wprowadzanie, gromadzenie i przetwarzanie tych samych danych,
  • Dublujące się czynności i zadania
  • Zbyt rozbudowany system obiegu dokumentów,
  • Wymaganie zachowań, danych, informacji lub dokumentów, które nie są niezbędne do załatwienia sprawy albo nie są wymagane przez prawo.
  • Niepotrzebne podpisy, aprobaty i zaświadczenia
  • Drukowanie i przesyłanie materiałów, które można udostępnić w wersji elektronicznej.
  • Wykorzystywanie zbyt zaawansowanych w stosunku do rzeczywistych potrzeb narzędzi informatycznych
  • Zbędne podróże służbowe.
  • Niepotrzebnie zwoływane zebrania.
  • Wykonywanie tych wszystkich czynności, których można byłoby uniknąć, a jednocześnie uzyskać zamierzony efekt.

Przyczynami tego marnotrawstwa są:

  • Opóźniania pomiędzy procesami,
  • System typu Push
  • Nie zrozumienie wymagań klienta
  • Zbyteczny proces
  • Projekty „na szybko, pod kalkulacje”

Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu mudy:

  • Ciągły przepływ
  • Przepływ jednej sztuki
  • Kaizen
  • Metoda 3P

Zbędny ruch

Zbędny ruch (Motion) - Każdy ruch, czy działanie, które nie jest konieczne do wykonania operacji. Zła ergonomia. Najczęstszymi przyczynami są:

  • Niska świadomość wpływu zbędnych ruchów na długość czas cyklu,
  • Źle zaprojektowane stanowiska pracy,
  • Błędne instrukcje,
  • Współdzielenie narzędzi wykorzystywanych w procesie z innymi operatorami.

Przykłady:

  • Schylanie się,
  • obracanie,
  • chodzenie po narzędzia,
  • zbędny ruch ludzi
  • sięganie po narzędzia,
  • szukanie części, narzędzi, dokumentacji

Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu mudy:

  • System 5S
  • Water Spider
  • One-piece flow (przepływ jednej sztuki)
  • Metoda 3P (Production Preparation Process)

Niewykorzystany potencjał ludzki

Niewykorzystany potencjał ludzki: - nieangażowanie pracowników w proces rozwiązywania problemów i możliwości usprawnienia procesu.

  • niewykorzystywanie wiedzy, doświadczenia, kreatywności i pomysłów pracowników
  • wykonywanie zadań przez pracowników poniżej ich kompetencji
  • Brak wsparcia dla rozwoju zawodowego pracowników, który mógłby przynieść korzyść organizacji.
Rezultatem czego może być:
  • wysoka absencja pracowników,
  • Słaba jakość
  • Długi czas zwrotu z inwestycji
  • Słaba satysfakcja z pracy

Przyczynami występowania tego typu marnotrawstwa są:

  • Słabej jakości szkolenia
  • Słaba jakość komunikacji
  • Brak wyznaczonych celów
  • Brak kontroli nad sytuacją
  • Przeświadczenie: ja nie mogę tego zrobić
  • Brak informacji zwrotnych dotyczących zgłoszonych pomysłów
  • Brak zaufania

Przykładowe narzędzia / działania stosowane do eliminacji tego typu mudy:

  • Zmiana stanowisk, szkolenia krzyżowe
  • Matryce kompetencji
  • Kaizen
  • Praca zespołowa
  • Narzędzia służące do rozwiązywania problemów

Eliminacja marnotrawstwa jest główny celem większości narzędzi lean manufacturing / management.